• Rekrutacja do projektu MARKPIW rozpoczęta!
    Rekrutacja do projektu MARKPIW rozpoczęta!

    Chcesz doskonalić i zdobywać nowe kompetencje? Czujesz potrzebę rozwoju zawodowego? Chcesz dzielić się z innymi własnym doświadczeniem i realizować w przedszkolach/szkołach/placówkach proces wspomagania? Jeśli tak - zgłoś się do Projektu "Mazowiecka Akademia Rozwoju Kompetencji Pracowników Instytucji Wspomagania" (MARKPIW). Właśnie wystartował nabór do II edycji. Zapraszamy!!

    Czytaj więcej...
  • Zaprojektuj swoją przyszłość - STEAM-owe lekcje
    Zaprojektuj swoją przyszłość - STEAM-owe lekcje

    Tematyka konferencji obejmuje szerokie spektrum najnowszych rozwiązań metodycznych łączących naukę, technologię, inżynierię, sztukę oraz matematykę.

    Czytaj więcej...
  • "ABC Kreatywności" pod patronatem MSCDN

    Książka jest kontynuacją i rozwinięciem „ABC kreatywności” z roku 2010. Bazuje na tym samym pomyśle, by poszczególne rozdziały wyznaczone były przez kolejne litery alfabetu i stanowiły pretekst do zrozumiałego, a zarazem interesującego dla czytelnika opisu ważnych zjawisk (zdolności, umiejętności, kompetencji, uwarunkowań), związanych z kreatywnością i jej rozwijaniem. Polecamy!

    Czytaj więcej...
  • Rusza rekrutacja na bezpłatne studia podyplomowe w Szkole Edukacji
    Rusza rekrutacja na bezpłatne studia podyplomowe w Szkole Edukacji

    Poloniści, matematycy, biolodzy i historycy mają szansę rozpocząć jedyne w Polsce dzienne studia podyplomowe z zakresu dydaktyki i kompetencji psychologiczno-pedagogicznych. Nauka w Szkole Edukacji jest bezpłatna, a studenci mogą liczyć na stypendium i darmowy akademik. Rekrutacja właśnie się rozpoczęła.

    Czytaj więcej...
  • Konkursy przedmiotowe
    Konkursy przedmiotowe

    Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli będzie w roku szkolnym 2018/2019 organizatorem trzynastu konkursów przedmiotowych: język polski, historia, biologia, chemia, fizyka, geografia, wiedza o społeczeństwie, matematyka, język angielski, język niemiecki, język francuski, język rosyjski, język hiszpański.

    Czytaj więcej...
  • Dołącz do Akademii
    Dołącz do Akademii "Nauki o klimacie"

    Redaktorzy portalu ‘Nauka o klimacie’, związani z Wydziałem Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego, którzy od wielu lat edukują oraz popularyzują najlepszą dostępną wiedzę naukową w temacie zmian klimatu, poszukują współpracowników.

    ZAPROSZENIE

    Czytaj więcej...
  • Mazowiecki program stypendialny dla uczniów szczególnie uzdolnionych - najlepsza inwestycja w człowieka
    Mazowiecki program stypendialny dla uczniów szczególnie uzdolnionych - najlepsza inwestycja w człowieka

    Projekt realizowany przez Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego w Warszawie skierowany do uczniów VII i VIII klas szkół podstawowych, dotychczasowych gimnazjów i trzyletnich liceów z terenu Mazowsza, osiągających wysokie wyniki w nauce.

    Czytaj więcej...
A A

 

Relacje między nauczycielami, uczniami (szczególnie nastoletnimi) oraz rodzicami zawsze budziły wiele emocji. Co zrobić, aby współpraca układała się dobrze i przynosiła oczekiwane efekty? Odpowiedzią może być dialog motywujący, którego reguły poznali uczestnicy konferencji zorganizowanej przez płocki Wydział MSCDN oraz Akademię Dialogu Motywującego Motywacja.

Z jednej strony uczeń często słyszy "Rodzice martwią się o Ciebie. Chcą dla Ciebie jak najlepiej”, z drugiej "Nie uczysz się wystarczająco dużo. Lekceważysz swoich nauczycieli". Tymczasem, zamiast oczekiwanej refleksji, dziecko odpowie "Zajmijcie się lepiej sobą. Ja nie mam żadnego problemu!”.

W tym właśni tkwi jedna z kluczowych pułapek w relacjach między dorosłymi i dziećmi - im bardziej nauczyciel/rodzic będzie przemawiał za zmianą, tym bardziej uczeń/dziecko będzie opowiadało się za brakiem zmiany.

Sytuacja nie jest komfortowa dla żadnej ze stron i może prowadzić czasem do dramatycznych efektów. Jak temu zapobiec?

Zaproszeni na konferencję specjaliści rekomendowali uczestnikom dialog motywujący, czyli oparty na współpracy styl prowadzenia rozmowy, który służy wydobyciu i umocnieniu u osoby jej własnej motywacji i zobowiązania do zmiany.

Reguły dialogu jako metody wspierającej nauczyciela w pracy z uczniem i rodzicem przedstawiła Olga Mrozowska, psycholog, terapeuta, trener Dialogu Motywującego (DM), członkini MINT.

Natomiast o tym, co oznacza konstruktywna relacja z uczniem opowiadał Zygmunt Medowski, specjalista psychoterapii uzależnień certyfikowany przez Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii; terapeuta motywujący. Prelegent przekonywał nauczycieli, aby w swojej pracy byli blisko ucznia, zwalczając naturalny odruch naprawiania, słuchali tego, co chcą powiedzieć, starali się rozumieć jego motywację i wspierali w osiąganiu celów.

 

Z kolei dr Konrad Ambroziak - doktor nauk humanistycznych w zakresie filozofii, psychoterapeuta, superwizor, trener Dialogu Motywującego udzielał cennych wskazówek, jak rozmawiać z nastolatkami.

Na zakończanie, Robert Rejniak, specjalista psychoterapii uzależnień, pedagog, terapeuta motywujący Polskiego Towarzystwa Terapii Motywującej, wiceprezes Polskiego Towarzystwa Zapobiegania Narkomanii (PTZN), trener Dialogu Motywującego zaapelował, aby młodego człowieka szanować jako eksperta ds. samego siebie", który posiada wszelkie zasoby potrzebne do wprowadzenia zmian przy pomocy terapeuty lub bez niego, ponieważ bez takiej postawy techniki, których sie uczymy pozostaną bez efektu.

 

 

Czym się zajmujemy

No result.