SWiS to międzyszkolny zespół nauczycieli lub dyrektorów współpracujących ze sobą w ramach wybranego zagadnienia. Celem funkcjonowania sieci jest wspólne rozwiązywanie problemów, dzielenie się pomysłami, spostrzeżeniami i propozycjami – zarówno za pośrednictwem internetowej platformy traktowanej jako forum wymiany doświadczeń, jak i spotkań osobistych. Członkowie sieci korzystają z własnych doświadczeń, ale mogą również sięgać po pomoc zewnętrznych ekspertów. Pracują pod kierunkiem koordynatora sieci współpracy i samokształcenia.
Program pracy konkretnej sieci jest konstruowany w odpowiedzi na potrzeby tworzących ją szkół oraz/lub w oparciu o pewne stałe elementy, które będą powtarzać się w pracy wielu różnych sieci. Elementy te zostały zaprezentowane w tabeli i skrótowo opisane poniżej.
Działania w sieci tematycznej
Spotkanie organizacyjne | Spotkania robocze | Spotkanie podsumowujące |
Integracja uczestników sieci Rozpoznanie potrzeb i zasobów Ustalenie celów, harmonogramu pracy |
Dzielenie się doświadczeniami, narzędziami, dobrymi praktykami Spotkania z ekspertami Tworzenie nowych rozwiązań |
Podsumowanie i omówienie pracy sieci Zaplanowanie promocji i sposobów udostępniania wypracowanych rozwiązań innym Ewaluacja |
Działania na platformie cyfrowej pomiędzy spotkaniami:
- dyskusje, wymiana informacji i spostrzeżeń dotyczących tematyki sieci;
- koordynowanie pracy uczestników nad wspólnie tworzonymi rozwiązaniami;
- publikacja efektów pracy (np. wypracowane narzędzia, scenariusze lekcji itp.);
- dzielenie się zasobami użytecznymi dla uczestników sieci (zamieszczanie dokumentów, filmów, prezentacji , zdjęć itp.);
- udział w szkoleniach e-learningowych.
Źródło: Przewodnik metodyczny dla koordynatorów sieci współpracy i samokształcenia
Sieci Współpracy i Samokształcenia realizowane w płockim Wydziale MSCDN
Sieć współpracy i samokształcenia POLONIŚCI Z PASJĄ
Działania w sieci umożliwią wymianę doświadczeń, prezentację dobrych praktyk, dzielenie się pomysłami, a z czasem pozwolą nam uczestniczyć w procesie współtworzenia dydaktyki języka ojczystego, uwzględniającej współczesne oczekiwania uczniów oraz specyfikę i ducha czasów, w których żyjemy.
Zgłoszenia: Sieć współpracy i samokształcenia POLONIŚCI Z PASJĄ
Sieć współpracy i samokształcenia. Dobre praktyki na lekcjach języka angielskiego
W proponowanej Sieci początkujący i bardziej doświadczeni nauczyciele będą mogli wymieniać się interesującymi pomysłami, metodami i narzędziami pracy. Tematy spotkań: Nowatorskie formy wprowadzania i ćwiczenia słownictwa; Kształcenie sprawności mówienia; Kształcenie sprawności rozumienia ze słuchu; Kształcenie sprawności rozumienia tekstu czytanego; Kształcenie sprawności pisania.
Zgłoszenia: Sieć współpracy i samokształcenia. Dobre praktyki na lekcjach języka angielskiego.
Sieć współpracy i samokształcenia. Dobre praktyki na lekcjach języka niemieckiego
Proponowane tematy spotkań: Nowatorskie formy wprowadzania słownictwa; Innowacyjne sposoby doskonalenia umiejętności mówienia; Innowacyjne formy doskonalenia umiejętności rozumienia ze słuchu; Innowacyjne formy doskonalenia umiejętności czytania tekstu; Innowacyjne formy doskonalenia umiejętności pisania. W Sieci początkujący i bardziej doświadczeni nauczyciele będą mogli wymieniać się interesującymi pomysłami, metodami i narzędziami pracy.
Zgłoszenia: Sieć współpracy i samokształcenia. Dobre praktyki na lekcjach języka niemieckiego
Sieci współpracy i samokształcenia nauczycielii wychowawców ze stażem pracy do 5 lat
Spotkania będą miały charakter edukacyjny. W zadbaniu o bieżące potrzeby uczestników i opierając się na wymianie doświadczeń, będziemy rozwijać kompetencje zawodowe. Zdobyta w Sieci wiedza, umiejętności oraz narzędzia przyczynią siędo rozwoju zawodowego oraz osobistego.
Zgłoszenia należy przesyłać na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Sieć współpracy i samokształcenia - grupa wsparcia dla pedagogów szkolnych i psychologów szkół podstawowych
Celem jest m.in. budowanie pracy wychowawczej w szkole metodą strategii; diagnozowanie problemów szkolnych i tworzenie adekwatnych projektów oddziaływań profilaktycznych, interwencyjnych i wychowawczych w oparciu o doświadczenia praktyczne i wytyczne prawa oświatowego oraz przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu oraz popularyzowanie efektywnych praktyk wychowawczych.
Kontakt: Hanna Drzewiecka-Krawczyk, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Sieć współpracy i samokształcenia nauczycieli szkół podstawowych „Ars educandi”. Praca z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Sieć współpracy i samokształcenia „Ars educandi” to nowoczesna, także interaktywna forma uczenia się m.in. za pośrednictwem platformy e-learningowej. Oferta skierowana jest do nauczycieli szkół podstawowych. Udział w proponowanej formie doskonalenia pozwala na nawiązywanie nowych, wspierających kontaktów, umożliwiających wymianę doświadczeń poprzez uczestniczenie w stacjonarnych warsztatach prowadzonych przez specjalistów, możliwość dzielenia się wiedzą, doświadczeniem własnym, wypracowywanie kreatywnych rozwiązań. Priorytetem działalności sieci jest doskonalenie umiejętności nauczycieli w zakresie: diagnozy indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka, organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej, budowania współpracy z rodzicami. W ramach sieci będziemy rozmawiać o obowiązujących przepisach prawa oświatowego dotyczących organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej i pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Kontakt: Agnieszka Zielińska-Graf, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Sieć współpracy i samokształcenia szkolnych doradców zawodowych
Wspieranie inicjatyw zawodoznawczych i działań z obszaru preorientacji zawodowej w środowisku lokalnym. Doskonalenie umiejętności specjalistycznych doradców zawodowych: diagnostycznych oraz prowadzenia wywiadu kierowanego. Budowanie współpracy międzyszkolnej i środowiskowej, integracja zespołowa, wymiana doświadczeń.
Kontakt: Hanna Drzewiecka-Krawczyk, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.