A A A
  1. Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa

Rok szkolny 2018/2019

 

  1. Prawo oświatowe

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe

Karta nauczyciela

Sprawowanie nadzoru pedagogicznego

Ocena pracy nauczyciela

Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna

Podstawa programowa

Egzaminy i sprawdziany zewnętrzne

Stypendia i programy wspierające

Prawa dziecka-ucznia

Prawa rodziców

Eksperymenty i innowacje pedagogiczne

Ochrona danych osobowych w szkole – poradnik UODO i MEN

Egzamin ósmoklasisty

Egzamin gimnazjalny

Egzamin maturalny

Egzamin zawodowy

Egzamin eksternistyczny

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia

 

  1. Instytucje doskonalące nauczycieli

Placówki doskonalenia nauczycieli

Ośrodek Rozwoju Edukacji

Centralna Komisja Egzaminacyjna

Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Warszawie

Wykaz uczelni publicznych nadzorowanych przez Ministra właściwego ds. szkolnictwa wyższego - publiczne uczelnie akademickie

Wykaz uczelni niepublicznych


  1. Instytucje wspierające pracę nauczycieli

Biblioteki


Fundacje, stowarzyszenia, organizacje

 

Poradnie psychologiczno-pedagogiczne

Wykazy publicznych i niepublicznych, w tym specjalistycznych, poradni psychologiczno pedagogicznych z terenu woj. mazowieckiego

 

Ośrodki kultury na Mazowszu

 

  1. Publikacje dla nauczycieli

 

Kwartalnik edukacyjny Meritum redagowany przez zespół nauczycieli konsultantów Mazowieckiego Samorządowego Centrum Doskonalenia Nauczycieli we współpracy z pracownikami Ośrodka Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów.

Każde wydanie kwartalnika poświęcone jest innemu tematowi wiodącemu prezentowanemu wieloaspektowo - od stanu badań w danej dziedzinie, poprzez dorobek nauczycieli i szkół, po przykłady rozwiązań praktycznych. Autorami artykułów są autorytety naukowe w dziedzinie jakości pracy szkoły, oceniania i egzaminowania, specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieci i młodzieży, nauczyciele innowatorzy, dyrektorzy placówek oświatowych. Utrzymanie konwencji stałych działów sprzyja przejrzystości pisma i ułatwia jego odbiór. Dzięki "Meritum" czytelnicy mogą poznać nowe koncepcje pedagogiczne, innowacyjne rozwiązania programowe i metodyczne, recenzje interesujących i przydatnych książek.

Szczegóły dotyczące prenumeraty i mozliwości zakupu indywidualnego na stronie meritum.edu.pl

 

 

 

Efektem projektu Akademia Profesjonalnego Nauczyciela, który był współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytet IX. - Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, Działanie 9.4 – Wysoko wykwalifikowane kadry systemu oświaty, są między innymi poniższe publikacje:

 

Zeszyt humanisty: Współczesna edukacja humanistyczna – metodyka i przykłady
Autorami publikacji są konsultanci MSCDN i OEIiZK, jak również nauczyciele humaniści pracujący na II, III i IV etapie edukacyjnym, uczestniczący w warsztatach w zakresie kształcenia kompetencji humanistycznych.
W zeszycie humanisty bardzo dużo uwagi poświęcono innowacyjnym rozwiązaniom edukacyjnym. Scenariusze zajęć, realizacje zadań, karty pracy prezentują różnorodne możliwości zastosowania zdobytej wiedzy w projektowaniu lekcji języka polskiego, historii, wiedzy o społeczeństwie, języka obcego, muzyki i innych. Czytelnik znajdzie w niniejszej publikacji sugestie, pomysły, inspiracje oraz dowody dydaktycznej refleksji nauczycieli przedmiotów humanistycznych.
Przedstawione propozycje prac mogą pomóc w kształtowaniu u uczniów umiejętności złożonych. Można je modyfikować, udoskonalać, dostosowywać do potrzeb i możliwości wychowanków.
Materiał zawarty w broszurze świadczy o potrzebie poszukiwania form pracy z młodym człowiekiem.

 

 

 

 

Zeszyt przyrodnika: Współczesna edukacja przyrodnicza – metodyka i przykłady
Publikacja jest efektem wypracowanym przez nauczycieli przedmiotów przyrodniczych podczas zajęć warsztatowych w ramach projektu APN.
Szeroko ujęte działania innowacyjne podjęte na kursie doskonalącym przełożyły się na konkretne przykłady realizacji treści przyrodniczych zaprojektowanych z myślą o zajęciach z uczniami.
Scenariusze zajęć, eksperymenty, obserwacje przyrodnicze, realizacje zadań, ćwiczeń, kart pracy prezentują różnorodne możliwości zastosowania zdobytej wiedzy w projektowaniu lekcji biologii, chemii, fizyki, geografii oraz przyrody.
Koncepcja zeszytu została zaplanowana tak, by były wyeksponowane metody pracy na lekcji, istota IBSE jako czynnika motywującego do rozwoju oraz wykorzystanie TIK. Zawarte w Zeszycie przyrodnika propozycje mogą pomóc w kształtowaniu u uczniów umiejętności złożonych zawartych w podstawie programowej.

 

 

 

 

Zeszyt dyrektora: Współczesne zarządzanie szkołą
Niniejsza publikacja jest kolejną formą wsparcia metodycznego dyrektorów mazowieckich szkół w zarządzaniu placówkami oświatowymi.
Część pierwszą, teoretyczną, rozpoczyna rozdział wskazujący na zmiany dokonujące się w edukacyjnej rzeczywistości XXI wieku. Wymagają one zdefiniowania na nowo zadań, ról i kompetencji osób zarządzających oświatą.
Rozdział drugi poświęcony jest kompetencjom społecznym dyrektora szkoły, uznanym za niezbędne w budowaniu relacji międzyludzkich w zespole nauczycielskim, od których zależy sukces szkoły. Kontynuacja tematyki związanej z wykorzystaniem narzędzi coachingowych, narzędzi TOC w pracy z radą pedagogiczną oraz stosowaniem autoewaluacji z pewnością pomoże utrwalić wiedzę tematyczną, niezbędną przy tworzeniu nowoczesnej szkoły.
Ostatni rozdział części teoretycznej został poświęcony technologiom informacyjno-komunikacyjnym.
Część praktyczna zawiera osiem przykładów dobrych praktyk. Dyrektorzy dzielą się doświadczeniami i opowiadają o tym, w jaki sposób wprowadzali zmiany w swojej szkole, jakie trudności napotkali, jakich efektów się spodziewają i co powiedzieliby młodym dyrektorom.

 

 


Radośnie - ciekawie - twórczo. Scenariusze zajęć wspierające rozwój kreatywności w przedszkolu i szkole podstawowej Scenariusze zajęć wspierające rozwój kreatywności w przedszkolu i szkole podstawowej to efekt wielu niezwykle twórczych działań, które zostały zrealizowane w płockich i nie tylko szkołach i przedszkolach na przestrzeni 11 lat w ramach projektów "Szkoła Wspierająca Uzdolnienia" oraz "Przedszkole Wspierające Uzdolnienia". To poradnik dla nauczycieli przekonanych o konieczności rozwijania zdolności każdego dziecka.

Informacje o możliwości otrzymania publikacji w MSCDN Wydziałw w Płocku, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

 

 

 

 

 

 

 

Technologie informacyjne i komunikacyjne w edukacji dorosłych. Przewodnik dobrych praktyk
Publikacja zawiera materiał będący rezultatem projektu ITAAT realizowanego w latach 2010 – 2012 przez osiem instytucji europejskich w ramach programu Grundwig. Prezentuje serię innowacyjnych narzędzi edukacyjnych opartych na technologii informacyjnej i komunikacyjnej, które partnerzy uznali za pomoce w edukacji dorosłych. Tematy przedstawione w przewodniku, omówione zostały tak, aby ułatwić czytelnikowi zrozumienie opisywanych narzędzi oraz wypróbowanie ich w prosty i niezaawansowany technicznie sposób.

 

 

 

 

 

 

 

 


Karty projektów edukacyjnych i scenariuszy zajęć część I i II
Publikacja stanowi zbiór opisów projektów edukacyjnych wraz z przykładowymi scenariuszami zajęć, które zostały opracowane przez zespoły nauczycieli biorących udział w projekcie systemowym Mazowieccy Liderzy Nauczania Sukcesu. Zawiera przykłady pracy metodą projektu edukacyjnego na różnych zajęciach. Opisy projektów prezentowane są według jednego wzorca, najczęściej z punktu widzenia nauczyciela i ucznia.
Na uwagę zasługują karty projektów eksponujące samodzielność decyzji uczniów, tematykę regionalną, sięganie do korzeni małych ojczyzn. Pozostałe projekty przedstawiają jeszcze inne treści, które warto poznać i zainspirować nimi własnych uczniów do poszukiwań, przedstawiając różne możliwości gromadzenia doświadczeń.

 

 



Publikacje Ośrodka Rozwoju Edukacji
Nowości wydawnicze ORE

Publikacji Centralnej Komisji Egzaminacyjnej
Informatory CKE, podstawa programowa, arkusze egzaminacyjne, sprawozdania…

Publikacje Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie
Informatory OKE, arkusze egzaminacyjne, sprawozdania

Publikacje Samorządu Województwa Mazowieckiego
Publikacje/multimedia

 

 

  1. Nowatorstwo pedagogiczne

Innowacje pedagogiczne i eksperymenty
men.gov.pl

Zmiany w sprawie innowacji pedagogicznej od września 2017
www.portaloswiatowy.pl

Jak prowadzić działalność innowacyjną od września 2017
www.portaloswiatowy.pl

Innowacje pedagogiczne od 1 września 2017 r.
epedagogika.pl

Eksperyment pedagogiczny w szkole
www.ko.rzeszow.pl/ (w zakładce „dla dyrektora i nauczyciela)

Jak wprowadzić innowację pedagogiczną od roku szkolnego 2017/2018
www.portaloswiatowy.pl

 

  1. Raporty z badań edukacyjnych


Raporty z badań międzynarodowych


Raporty z badań PISA z lat 2006 – 2018 http://www.ibe.edu.pl/


Międzynarodowe Badanie Postępów w Czytaniu PIRLS http://www.ibe.edu.pl/pl/projekty-miedzynarodowe/pirls-2016


Międzynarodowe Badanie Wyników Nauczania Matematyki i Nauk Przyrodniczych (TIMSS) http://www.ibe.edu.pl/

Raporty z badań krajowych

Raport o sytuacji Zawodowej Osób z Niepełnosprawnościami


http://www.ibe.edu.pl/

Ogólnopolski Sprawdzian Kompetencji  Trzecioklasistów z Operonem


https://egzaminy.operon.pl/img/logo_egzaminy.png

Inne raporty z badań edukacyjnych opracowane przez IBE http://www.ibe.edu.pl/